Forbrukerombudet ønsker totalforbud mot direktereklame rettet mot barn og unge via post, telefon, e-post og mobil. Barn og unge må få et sterkere vern mot kommersielt press, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Oslo (NTB): Nå ber ombudet om at politikerne innfører forbud mot direktereklame rettet mot barn under 16 år, spesielt via nett og mobil, skriver Vårt Land.
Forslaget reises i forbrukerombudets høringssvar til regjeringens forslag om ny markedsføringslov.
I dag er direktereklame tillatt dersom mindreårige gir samtykke. Slik markedsføring rettet mot barn blir mer og mer vanlig etter at de fleste barna har fått egen mobiltelefon og egen e-postadresse.
– Dette er er kostnadseffektive markedsføringsmetoder som i tillegg er nesten fullstendig utenfor foreldrekontroll, skriver forbrukerombudet i høringsuttalelsen.
Ombudet advarer også mot «tips en venn-funksjoner» som kan undergrave kravet til samtykke.
– Ved å få barn og unge til selv å videresende reklame via SMS/MMS eller e-post til flere av sine venner, for eksempel ved å premiere slik videresending, kan forbudet mot uanmodet direktereklame lett omgås, heter det i uttalelsen.
(Foto: Marcel Mooij.)