Schibsted-konsernets nettsted for økonomi- og næringslivsnyheter på nett, N24.no, skifter på tirsdag navn til E24, samtidig endres nettadressen til E24.no, dette gjøres delvis for å unngå en mulig domenetvist med et tysk medieselskap.
Oslo (NTB): Schibsted-konsernets satsing på økonomi- og næringslivsnyheter på nett, N24.no, skifter navn til E24 for å unngå en mulig tvist med et tysk medieselskap.
N24.no, som er et samarbeid mellom Aftenposten og VG, skifter mandag navn til E24. Schibsted har allerede sikret seg navnet E24 i Sverige. I tillegg har konsernet sikret seg domenenavnet i Frankrike, Danmark, Finland og Island.
– Årsaken til at vi sikrer oss domenenavn er at vi har lært en god del om viktigheten av å ha orden på rettigheter og varemerker, sier Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot til Dagens Næringsliv.
Han viser blant annet til krangel om navnelikhet med konkurrenten NA24, som drives av TV 2 og de store regionavisene.
Navnebyttet skyldes også delvis at man vil forhindre en mulig tvist med det tyske mediekonsernet ProSieben, opplyser N24.nos redaktør og administrerende direktør Hans-Christian Vadseth.
ProSieben eier TV-kanalen Nachrichten24 og har beskyttet varemerket N24 på EU-nivå. N24-eier Schibsted har derfor inngått en avtale med ProSieben om å slutte å bruke N24-domenet.
Vadseth mener navnevalget E24 er bra, fordi det kan bety både ekonomi og economy.
Se også N24.no: Næringsliv24 blir E24.