I en nylig undersøkelse gjennomført av Perduco for Altinn, myndighetenes internettportal for enklere dialog med det offentlige, blir det i dagens pressemelding slått fast at det pågår en stille e-revolusjon i næringslivet.
Oslo (NTB): Kun 7 prosent av norske bedrifter insisterer på fortsatt å bruke papir ved innrapportering av offentlige oppgaver. En stille e-revolusjon foregår i næringslivet, fastslås det hos Brønnøysundregistrene.
Brønnøysundregistrene har ansvaret for forvaltningen av myndighetenes forvaltning av internettportalen Altinn. 19 etater deltar i samarbeidet, og i en undersøkelse gjennomført av Perduco svarer 91 prosent av landets bedriftsledere at de ønsker en felles portal for all offentlig informasjon og skjemaer.
– Større samordning av offentlig informasjon via Altinn er noe næringslivet vil ha, fastslår direktør for Brønnøysundregistrene Erik Fossum.
Samtidig peker han på at den kraftige økningen i bruken av Altinn også innebærer farer knyttet til sikkerhet.
– Undersøkelsen viser at hver femte bruker har oppgitt personlige koder eller passord og/eller lånt bort såkalte smartkort for innlogging i Altinn. Dette vil vi på det sterkeste fraråde, sier Fossum, som i stedet oppfordrer til å bruke den innebygde funksjonaliteten som gjør det mulig å delegere rettigheter for utfylling og innsending til andre.
Hvem er disse 7 prosentene? Gamle bedrifter?
Fra pressemeldingen (lenket til i innledningen):
«Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for Altinn sentralforvaltning blant et representativt utvalg på 2 000 bedriftsledere …»
Joa. Men jeg var mer nysgjerrig på hvem disse som fortsatt insisterte på papir var jeg. Er det unge/gamle bedriftsledere, unge/gamle bedrifter eller er det spesielle bransjer uten bruk av særlig teknologi?
Skjønner. Men fordi det ikke var noen informasjon om dette i pressemeldingen, så vet jeg ikke. 🙂
Regner ikke med at du vet alt heller 😉 Jeg er bare nysgjerrig av meg jeg og ønsker ofte å vite mer enn det som står skrevet.
Det rare oppi dette er at myndighetene fortsatt krever papir-kvitteringer som vedlegg til alle mulige utgiftsrapporter, fremfor tilsvarende elektroniske. Det er altså bedre at en taxi-fører skriver et vilkårlig beløp på en serviett enn at du sender ved et elektronisk bevis for den samme utgiften.
Dette gjør det vanskelig for mange bedrifter å gå over til et hundre prosent elektronisk system.