Horisontal meny

Telenor påstår de er størst på bredbåndstelefoni

Telenor og bredbåndstelefoni Telenor satt lenge på gjerdet og ventet før de ifjor omsider lanserte bredbåndstelefoni for sine kunder, men ifølge dem selv har det ikke hatt noen større betydning – nå har de 90.000 kunder på bredbåndstelefoni og utroper seg selv til markedsleder i Norge.

Først 30. mars ifjor lanserte Telenor bredbåndstelefoni til sine kunder, da hadde andre aktører lenge tilbudt det samme, og selskaper som Telio hadde allerede da rukket å bygge seg opp en betydelig kundemasse.

Den gangen uttalte Telenor at de skulle bli størst på bredbåndstelefoni innen utgangen av 2006, og ifølge dem selv har de med sine 90.000 kunder nå nådd målet om å bli markedsleder i Norge.

– Vi er stolte av å være nummer én i markedet, sier divisjonsdirektør i Telenor, Berit Kjøll.

Men hvorvidt Telenor faktisk er markedsleder på bredbåndstelefoni i Norge slik de selv påstår, er etter det IT-nytt forstår, slettes ikke like opplagt – det vil nok ofte avhenge av hvordan man regner på det, for ikke å snakke om hvem som regner på det.

Ifølge administrerende direktør i Telio, Arild Nilsen, hadde Telio da de offentliggjorde den forrige rapporten som gjaldt frem til og med juni måned, totalt mer enn 99.000 kunder. Hvor mange kunder Telio faktisk har den dag i dag, får vi først vite når den neste rapporten blir offentliggjort 14. november, men det er nærliggende å tro at Telio fortsatt har hatt en stor vekst og at de vil legge frem positive tall.

Han kan opplyse om at Telios kunder ringer for hele 30 minutter hver dag, dette i motsetning til Telenors kunder som kun produserer omtrent 15-16 minutter dagen. Totalt sett ligger Telio skyhøyt over Telenor på bredbåndstelefoni, sier han. Men legger til at Telio aldri har hatt noe mål om alltid å være større enn Telenor.

Når det gjelder veksten i markedet for bredbåndstelefoni, kan vi i dagens pressemelding fra Telenor lese at de registrerer at veksten ikke går så hurtig lengre. Noe som fremstår som litt underlig, for Telio opplever det motsatte.

– Telio opplever ikke at markedet er i ferd med å dabbe av slik som Telenor gjør, sier Arild Nilsen til IT-nytt.

Kilde: Telenor Press Releases: Telenor market leader in broadband telephony.

One Response to Telenor påstår de er størst på bredbåndstelefoni

  1. Asbjørn Ulsberg 11/10/2006 at 9:51 am #

    Det er jo ingen grenser for hva ulike selskaper kan si om seg selv og sin fortreffelighet. Jeg ser daglig reklameskilt o.l. som sier “Størst på bad”, “Norges billigste på gulv”, “Best på bil” og annet svada. Hva slags mål blir benyttet for å kunne hevde noe slik? Hvem etterprøver? Burde det i det hele tatt være lov å hevde slike ting, når det finnes så mange usikkerhetsmomenter og selskaper å ta hensyn til hvis man har lyst til å faktisk fortelle fakta og ikke bare noe søtt oppgulp man har lyst til å forbinde firma- eller merkenavnet sitt med?

shopify analytics