Horisontal meny

Schibsted kutter Sesam med 130 millioner

Schibsted kutter Sesam Søketjenesten Sesam skulle være Schibsteds svar på giganter som Google og Yahoo. Nå kutter konsernet kostnadene med 130 millioner kroner årlig.

– Mellom 20 og 30 personer berøres av kuttene. I tillegg blir tyngre teknologiutvikling og markedsinnsats redusert, mens rene søketjenester beholdes, sier konserndirektør for økonomi og finans Trond Berger til NTB.

Administrerende direktør Arild Nilsen i Schibsted Søk beskriver kuttene som «svært omfattende».

Sesam har blitt en populær tjeneste med mange brukere, men ikke mange nok brukere med tilstrekkelig inntjening til å dekke kostnadene. Alle områder av bedriften vil bli berørt av innsparingstiltakene, sier Nilsen i en pressemelding.

Trond Berger sier at det har vært tungt å bygge opp tjenester som er bedre enn de som finnes på markedet fra før, i tillegg til at det har vært vanskelig å endre brukermønsteret.

En engangskostnad som følge av nedskrivninger av lisenser og sluttpakker antas å bli på 40-45 millioner kroner og vil bli belastet regnskapene i tredje kvartal.

Comments are closed.
shopify analytics