Horisontal meny

Populært med elektronisk julehilsen

SOL-postkort Stadig flere, spesielt unge, velger å sende julehilsen i elektronisk form. En undersøkelse fra nettstedet SOL viser at hver fjerde julehilsen i år vil bli sendt gjennom SMS, MMS, e-post eller nettbaserte tjenester.

Oslo/Bodø (NTB-Erik Veigård): Du fikk kanskje julehilsen på SMS i fjor? Det blir flere i år. I hvert fall om en undersøkelse fra nettstedet SOL slår til.

Den viser at hver fjerde julehilsen i år vil komme i elektronisk form. SMS og MMS (på mobiltelefonen) er det vanligste, men også e-post og elektroniske julekort øker i utbredelse.

Nye kanaler

Postkort: God jul!

Det er ikke lenger bare tradisjonelle julebrev og postkort med dompap og julesnø som formidler tanker og ønsker nå før jul. En rekke nye kanaler er kommet til, og elektronisk velvillig innstilte nordmenn kaster seg over dem.

80 prosent av dem som ble spurt – 2.196 personer – i SOL-undersøkelsen bekrefter at de kommer til å sende julehilsen i år.

Av disse velger 15 prosent å sende hilsen gjennom SMS eller MMS, 7 prosent kommer til å bruke e-post, mens 4 prosent har planer om å sende et elektronisk julekort.

Særlig de unge

Og ikke uventet er det de yngre som lettest bytter ut brev og postkort med noen juletrykk på mobilen eller en e-post med julebilder som vedlegg.

– Vi ser et tydelig generasjonsskille. Mens 55 prosent av de under 18 år oppgir at de vil sende julekort i posten, sverger hele 75 prosent av de over 55 år til tradisjonell postgang i juletider, sier informasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Eniro Norge, som driver nettstedet SOL.

Hun regner med en trafikkøkning på 10 prosent til SOLs tjeneste for elektroniske julekort. Undersøkelsen viser at de fleste som bruker elektroniske kanaler for sine julehilsener, sier at det sparer dem for tid og penger.

Andre har søkt:

  • elektronisk julehilsen
  • julehilsen på mms
  • julehilsen på mobil

One Response to Populært med elektronisk julehilsen

  1. Asle Ommundsen 16/11/2006 at 1:15 pm #

    Tilleggsinfo: Jeg har ikke lenket til SOLs undersøkelse fordi den ikke er tilgjengelig for alle, men ligger på en passordbeskyttet nettside.

shopify analytics