Horisontal meny

Nettbanker skal bli tryggere

BSK Bankenes Standardiseringskontor anbefaler en rekke kontrollfunksjoner for å øke kundenes trygghet ved bruk av nettbanker, men fordi forslagene allerede gjennomført i de fleste nettbanker vil de få liten praktisk betydning.

Oslo (NTB-Einar Olsen): Bankenes Standardiseringskontor anbefaler en rekke kontrollfunksjoner for å øke kundenes trygghet ved bruk av nettbanker.

Samtidig sier administrerende direktør Arne Skauge i Finansnæringens Hovedorganisasjon at banknæringen ikke kan anbefale løsninger der kunder oppgir kontonummer og så får opp navnet på kontoinnehaver.

Skauge forsikrer imidlertid at de banker som har denne ordningen i sin nettbankløsning, ikke vil bli pålagt å fjerne den. Den enkelte bruker vil dessuten alltid få opp navnet på en kontoinnehaver dersom han tidligere har sendt penger til samme konto. Navnet ligger da i egen PC.

En løsning med navn automatisk knyttet til konto vil eliminere alle muligheter for ubevisst feilsending, men problemstillinger knyttet til personvernet gjør at banknæringen likevel ikke kan anbefale en slik løsning.

Konkurranse

Skauge sier de forskjellige nettbankløsninger er konkurranseelementer i bankbransjen. Derfor er det ikke aktuelt å anbefale en felles løsning med et felles skjermbilde for alle banker.

I forslagene fra standardiseringskontoret er det tatt hensyn til at ekstra kontrollfunksjoner ikke skal gå ut over brukervennligheten. De fleste forslagene er allerede gjennomført i de fleste nettbanker. Anbefalingene vil derfor få liten praktisk betydning.

Bakgrunnen for at standardiseringskontoret har tatt opp saken, er en reportasje i avisen Dagens Næringsliv om en dame i Nord-Norge som ved en tastefeil overførte 500.000 kroner til feil konto. Det skjedde fordi hennes bank hadde en nettbankløsning som gjorde at det ikke kom opp noen feilmelding da damen tastet for mange siffer i et kontonummer.

At dette ikke skal kunne skje i fremtiden, er den viktigste kontrollfunksjonen som nå anbefales.

Ekstremt sjelden

Episoden med damen i Nord-Norge er ekstremt sjelden. I tillegg til avisen engasjerte både finansministeren og Kredittilsynet seg i denne saken.

Samtidig ble ikke de to bankene enige om å holde damen skadesløs for en feil hun ikke kunne lastes for.

Det siste begrunner Skauge med at det er visse prinsipper som bankene må tviholde på fordi man ellers kan friste svindlere til å prøve seg på lignende transaksjoner som den damen helt uforskyldt ble brakt opp i.

Undersøkelser viser for øvrig at norske nettbankkunder er svært fornøyd både med brukervennlighet og sikkerhet i nettbankene sine.

Comments are closed.
shopify analytics