Horisontal meny

Nedlastere vil ha både i pose og sekk

Spørreundersøkelse Nedlasting av filmer, musikk og annet digitalt innhold fra Internett er mer populært enn noensinne, men folk flest er ikke villig til å betale for det, det viser en ny spørreundersøkelse foretatt i Storbritannia.

Det er i en uavhengig spørreundersøkelse utført i Storbritannia av advokatfirmaet Olswang, hvor 1500 personer i alderen 13 til 55 år ble intervjuet, at dette kommer frem – og ikke overraskende viser den at rettighetshavere og tjenestetilbydere står overfor store utfordringer i kampen om forbrukernes oppmerksomhet.

Undersøkelsen viser at den viktigste årsaken til at vi laster ned eller ser på direkte overført innhold fra Internett, er at vi i motsetning til den tradisjonelle kringkastingen av TV-programmer som tvinger oss til å være passive mottakere, da har full kontroll over både hva vi skal se, og når vi skal se det.

I tillegg er de fleste ikke villig til å betale for nedlasting av filmer, musikk eller annet digitalt innhold – én av to spurte vil overhodet ikke betale noe for nedlasting fra Internett, mens 40 prosent sier de ikke vil betale mer enn 5 pund (omtrent 60 kroner) i måneden.

Videre avdekkes det at vi, på tross av å ofte bruke PC-en på et studie- eller soverom, stadig oftere tar den med oss inn i stuen – hele 49 prosent av de spurte foretrekker å oppholde seg i stuen når de bruker PC-en til å se på direkte overført eller nedlastet innhold.

Undersøkelsen viser også at audiovisuelt innhold på mobiltelefonen er upopulært. 90 prosent av de spurte hadde enda ikke lastet ned eller sett direkte overført innhold, som filmklipp eller trailere på mobilen, og av disse uttalte hele 70 prosent at de ikke hadde noen som helst interesse av å gjøre det i fremtiden heller. Dessuten brukte 30 prosent av de spurte allerede en bærbar DVD-spiller, som Sony PSP, iPod eller tilsvarende til å se TV-programmer og filmer.

Kilde: Olswang: TV and PC fight for dominance of the living room as convergence.

2 Responses to Nedlastere vil ha både i pose og sekk

  1. Asbjørn Ulsberg 09/11/2006 at 9:59 am #

    Det er godt mulig at dette representerer et snitt i befolkningen, men jeg tror det samme snittet vil si at de ikke ønsker å kjøpe CD-er eller DVD-er heller, om dét hadde vært det eneste alternativet. Enkelt sagt ønsker de ikke å betale for noe som helst, de vil ha alt gratis og tenker ikke over at de faktisk bruker penger på å gå til anskaffelse av nettopp CD-er og DVD-er for å høre på musikk og se på film. Dette er i hvert fall min hypotese.
    Dessuten så har man et ganske stort marked av folk som tenker annerledes på tingene og som i tillegg er ganske kjøpekraftige. Jeg er i denne gruppen. Jeg betaler gjerne for digitalt innhold så lenge kvaliteten er god og premissene for kjøpet ikke er helt uholdbare. iTunes beveger seg på en hårfin linje her, men jeg skulle gjerne sett at restriksjonene ble færre.
    Anbefalt lesning i denne forbindelse er “How Bob the Millionaire became a pirate”: http://www.eirikso.com/2005/06/06/how-bob-the-millionaire-became-a-pirate/
    PS: Hva slags markup er egentlig lov å ha i kommentarene? Kan du lage en kommentarguide, slik at det er mulig å vite hva som går an og ikke?

  2. Asle Ommundsen 09/11/2006 at 10:09 am #

    Takk for en interessant kommentar, Asbjørn!
    Jeg beklager at jeg enda ikke har lagt ut noen informasjon om hva som er tillatt og ikke i kommentarskjemaet, jeg skal prøve å få gjort det senest innen utgangen av førstkommende helg.
    Per dags dato blir (X)HTML strippet vekk fra kommentarene, men gyldige URL-er blir automatisk gjort om til klikkbare lenker (slik din URL ble).
    Er det ønske om at jeg skal åpne for (X)HTML i kommentarskjemaet?

shopify analytics