Horisontal meny

Nå kan du registrere .mobi-domener

.mobi Fra og med i dag den 26. september er det åpent for registrering av .mobi-domener, .mobi er et domene ment for nettsteder som er optimalisert for mobiltelefoner og andre håndholdte enheter med små skjermer.

Allerede den 12. juni startet den såkalte sunrise-perioden hvor mobilselskaper kunne registerere .mobi-adresser, og fra 28. august fikk varemerkeinnehavere tilgang til domenet, mens det altså fra i dag, den 26. september, er blitt åpent for almennheten.

.mobi-domenet administreres av flere store aktører, blant dem er selskaper som Google, Microsoft, Nokia, Ericsson, og flere andre.

Det stilles spesielle krav til hvordan nettsidene til et .mobi-domene skal være utformet, disse kravene kan du finne mer informasjon om på nettstedet til MTLD (Mobile Top Level Domain), de detaljerte kravene finner du på «dotmobi Switch On! Web Browsing Guide».

To eksempler på .mobi-optimaliserte nettsteder er google.mobi og bmw.mobi.

Men hvordan er det med de norske domeneleverandørene, er de klare til å ta imot registreringer av .mobi-domener?

IT-nytt har prøvd å undersøke saken, og tok først kontakt med Active 24. Der opplyste de om at de ikke åpnet for registrering av .mobi-domener før 11. oktober. Dette var selvfølgelig ikke særlig oppløftende, og IT-nytt tok derfor kontakt med enda et norsk selskap, denne gangen Webhuset, og hos dem var svaret et helt annet og mye mer positivt. De kunne fortelle at de fra i dag av tar imot registreringer av .mobi-domener. I tillegg tok de seg god tid til å informere IT-nytt om noen av detaljene rundt registreringen av .mobi-domener.

De kunne opplyse om at det fra i dag, den 26. september, og frem til 5. oktober vil være åpent for såkalte «prioriterte registreringer», og at avgiften for å registrere domener i denne perioden vil være dobbelt så høy som ellers (dette er ikke en avgift som Webhuset setter, og den gjelder alle de andre leverandørene også). For de som måtte ønske å registrere domener allerede nå, men ikke ønsker å betale dobbel pris for det, er det mulig å forhåndsbestille domenene, for ved fohåndsbestilling er det «normal avgift» som gjelder. Den 5. oktober stenger så behandlingen av søknadene, ordrene sjekkes ut, og deretter åpnes det for normal registrering fra 11. oktober.

Mer informasjon om .mobi-domenet finner du på pc.mtld.mobi og dotmobi.org.

Kilde: BBC News: Mobile web shake-up gets started.

7 Responses to Nå kan du registrere .mobi-domener

  1. Asbjørn Ulsberg 27/09/2006 at 11:20 am #

    Er ikke egentlig egne domener for mobilvennlige websider en forferdelig dårlig idé? Det vil i beste fall bare være lurt i en overgangsperiode mens vi venter på SVG- og ‘media=”handheld”‘-støtte, litt større skjermer og litt høyere båndbredde på mobiltelefonene.
    Serverer man semantisk og godt strukturert HTML (eller XHTML) med ett stilsett til desktop-PC-er og ett til håndholdte enheter, trenger man ikke forskjellige websider for hver av bruksområdene. Og da trenger man heller ikke forskjellige domener for dem heller.

  2. Asle Ommundsen 27/09/2006 at 11:36 am #

    Ja, jeg synes også det er en dårlig idé, for man trenger jo ikke lage egne sider til mobiltelefoner hvis man gjør som du skriver; at man produserer gyldig, semantisk og godt strukturert (X)HTML i kombinasjon med å bruke et eget stilark for håndholdte enheter (mobiler).

  3. Terje Pedersen 27/09/2006 at 3:42 pm #

    Selv ser jeg heller ikke den store vitsen i .mobi Har selv valgt å bruke mobil.senikk.com for WAP2.0 (XHTML-MP) kunne helt sikkert funnet ut hvordan sette det opp til at en ble videresendt til riktig sted om en bare brukte senikk.com også fra mobil. Google har jo dessuten eget søk for nettsider tilpasset mobil.

  4. Asbjørn Ulsberg 28/09/2006 at 10:40 am #

    Terje, hvorfor har du behov for å servere mobiltelefoner annen markup enn desktop-PC-er?

  5. Terje Pedersen 28/09/2006 at 2:40 pm #

    Jeg kan gi deg flere grunner til akkurat det. Og det å bruke samme XHTML-utgave til alle typer enheter er forløpig bare en fremtidsdrøm for enkelte.
    Det at WAP2.0 bruker XHTML-MP er dog en stor fordel fremfor WAP1.0 for da kan en i stor grad bruke samme kode på serversiden, mens det bare blir endringer i hva som blir sendt ut og en kan bruke de samme utviklerverktøyene som en bruker for desktop.
    a) Dagens webløsninger for desktopområdet inneholder mye AJAX og dermed mye Javascript som ikke funker under WAP2.0
    b) GPRS er fortsatt ikke verdens billigste transportmetode derfor vil en at XHTML-utgaven for mobil skal være minst mulig i størrelse og dermed ikke dra med seg store mengder unødvendig kode som en finner i desktop-utgaven siden er der kan presentere mye mer.
    c) En desktoputgave inneholder normalt mye unødvendig store bilder og i en mobilversjon vil en bruke andre mindre bilder og det er ikke alltid at det holder bare å bytte ut hvilken CSS-fil som brukes.

  6. Asbjørn Ulsberg 28/09/2006 at 3:03 pm #

    a) I så fall vil jeg gjette på at dette er AJAX implementert på en ikke-“gracefully degrading” måte. Det vil altså si at JavaScript-koden som er skrevet er implementert på en slik måte at den ikke fungerer som et tillegg til vanlig HTML-funksjonalitet, men som et ekskluderende alternativ (dvs at vanlig HTML ikke fungerer). Dette er en diskriminerende og direkte feil måte å implementere JavaScript på, uansett om man kaller det JavaScript, ECMAScript, JScript, DHTML eller AJAX.
    b) Et greit poeng, spesielt hvis desktop-utgaven er full av kode nevnt i punkt a. Dette kan man i stor grad unngå om man har en tydelig separasjon mellom struktur (HTML) og funksjonalitet (JavaScript). Fortsatt vil det nok være enkelte ting man ønsker å unngå i mobilutgaven som man har i desktoputgaven, og det er derfor jeg i mitt første innlegg skriver at det bare gir mening å skille mellom mobile enheter og desktop-PC-er i en overgangsperiode mens vi venter på høyere båndbredde på de mobile enhetene.
    c) Bilder er fortsatt et godt poeng. Man kan gjøre lureri som å f.eks. sjekke UA-Prof og ut fra denne tilpasse bildet til enheten “on the fly” (med en bakenforliggende cache til både UA-Prof og bilder, slik at de ikke blir lastet og skalert unødig), og etter hvert som flere og flere mobile enheters nettlesere gir fra seg en slik UA-Prof, så vil opplevelsen for brukerne bli bedre og bedre. Jeg mener man allerede i dag er på et nivå der man kan benytte seg av UA-Prof uten å la så alt for mange brukere havne utenfor (dvs få store bilder fordi det ikke er mulig å finne ut hvilken UA-Prof de har).
    Har du gjennomført en tydelig nok separasjon av struktur og funksjonalitet på sidene du snakker om, og benytter du UA-Prof til å skalere bilder o.l.? Hvis ikke har du i det minste en god del å hente der. Hvis du gjør det og allikevel mener det ikke fungerer tilfredsstillende er jeg interessert i å få høre mer detaljert hva det er som ikke fungerer (f.eks. hvilke telefoner det ikke fungerer godt nok på osv). 🙂

  7. Asle Ommundsen 13/11/2006 at 4:46 am #

    Se også «Opera CEO says DotMobi is a ‘total waste of time’» på http://blog.scifi.com/tech/archives/2006/11/09/opera_ceo_says.html

shopify analytics