Horisontal meny

DnB NOR refses for nettbanktrøbbel

DnB NOR Kredittilsynet er ikke nådig i sin kritikk mot DnB NOR etter nok en dag med nettbanktrøbbel tirsdag 29. juli. – Dette er for dårlig, sier avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy.

Oslo (NTB-Øyvind Nyborg): Tirsdag var 800.000 kunder uten forbindelse med DnB NORs nettbank. Problemene har vært gjentakende den siste tiden, og Kredittilsynet er svært kritisk.

– Dette liker vi ikke. Det er for dårlig. Problemene knyttet til nettbanken har vært for store og tilgjengeligheten for kundene har vært for dårlig i forhold til det man bør forvente av et slikt distribusjonsapparat, sier avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy i Kredittilsynet til NTB.

Store konsekvenser

Nettbankkunder opplever også problemer i de andre bankene. Men det rammer hardere i DnB NOR fordi de er så store, påpeker Kredittilsynet.

– Når banken har satset på nettbank som den primære distribusjonskanalen for sine tjenester, og kundene har innrettet seg på det, ligger det et ansvar for å sørge for at den er så operativ som mulig. En tid nå har det ikke vært godt nok, sier Bellamy.

Vil vurdere tiltak

Anne Merethe Bellamy

Anne Merethe Bellamy, avd.
direktør i Kredittilsynet.

En spesialgruppe hos Kredittilsynet følger nå opp problemene i DnB NOR. Tilsynet vil vurdere å reagere mot DnB NOR hvis forholdene ikke bedrer seg. Tilsynet har mulighet til å gi banken pålegg om å rette problemene eller gi dagsbøter.

– Foreløpig er vi fornøyd med tiltakene banken setter i verk. Men vi vil tidlig i høst se om det er ytterligere tiltak vi kan sette i verk, sier Bellamy.

DnB NOR håper de slipper unna både pålegg og dagsbøter.

– Vi har hatt mer ustabilitet enn vi kan akseptere den siste tiden. Tirsdag var det nettverksproblemer, som tok lengre tid enn vi hadde regnet med. Vi har startet et langsiktig arbeid for at det skal bedre seg, så dette prioriteres, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR.

Foto: Kredittilsynet.

Comments are closed.
shopify analytics