Horisontal meny

djuice gir bort 650.000 sanger på mobilen

djuice djuice har siden lanseringen av musikk på mobilen 15. april i år solgt nedlasting av sanger for fem kroner stykket, og når de i dag fornyer sin visuelle profil med nytt design og logo, markerer de det hele ved å gi sine kunder gratis nedlasting av hele 650.000 sanger.

Siden lanseringen i vår har Telenor solgt til sammen 200.000 nedlastinger av sanger fra djuice musikk og Telenor musikk i Norge, og nå kliner de til med en gigantisk kampanje på djuice.no hvor de gir djuice’ kunder gratis nedlasting av hele 650.000 sanger til mobilen – noe som er det samme antallet musikkdatabasen deres inneholder. Det er først til mølla prinsippet som gjelder, og ingen begrensninger på antall sanger hver kunde kan laste ned. Til vanlig koster det fem kroner per sang.

djuice musikk-plakat

På spørsmål vedrørende om djuice musikktjeneste kun er åpen for djuice’ kunder, forklarer Telenors informasjonssjef Anders Krokan på telefon til IT-nytt, at djuice’ musikktjeneste er åpen for alle Telenors kunder, men at tilbudet om gratis nedlasting av musikk kun gjelder djuice’ kunder. Men legger til at de vil vurdere å kjøre en lignende kampanje som skal være åpen for alle Telenors kunder, men at de først vil vente å se hvordan responsen fra djuice’ kunder blir.

På spørsmål om musikken fra djuice inneholder kopibeskyttelse som DRM (Digital Rights Management) eller lignende, og om den har eventuelle begrensninger på hvordan den kan benyttes, bekrefter han at musikken er beskyttet med DRM-kode:

– Vi følger reglene satt av plateselskapene og forbrukermyndigheten i USA, og beskytter musikken med DRM-kode.

Både djuice- og Telenorkunder kan altså kjøpe musikk til mobilen, men for å laste ned sanger gratis i kampanjeperioden må man først være kunde hos djuice. Hvis man ønsker å laste ned sanger direkte fra sin PC, er fremgangsmåten slik at man først må laste ned en sang med mobiltelefonen, deretter får man rettigheten til å laste ned den samme sangen fra sin PC.

Kopibeskyttelsen tillater at sangene flyttes mellom forskjellige bærbare enheter, som til og fra mobiltelefoner og ymse MP3-spillere, eller brennes på CD-plater, inntil fem ganger.

– Vi er opptatt av lovlig nedlasting av musikk på Internett, og uten at vi hadde samarbeidet med platebransjen kunne vi ikke fått til dette, sier Anders Krokan til IT-nytt.

Med tanke på at utbredelsen av ulovlig nedlasting av gratis piratkopiert musikk har blitt så stor, er undertegnede imponert over at Telenor har solgt hele 200.000 nedlastinger av sanger i Norge siden i vår. Telenors informasjonssjef Anders Krokan er også godt fornøyd med tallene, og signaliserer at han ser optimistisk på fremtiden:

– Mange spår at stadig flere vil foretrekke musikk på mobilen i fremtiden, sier han til IT-nytt.

Se også djuice’ interaktive kampanje på djuice.no/kampanje/ettsted (krever Flash).

For ytterligere informasjon se Telenors pressemelding: djuice gir bort 650.000 sanger i november.

Andre har søkt:

  • gratis musikk til mobil
Comments are closed.
shopify analytics