Horisontal meny

Bekjemper filmpirater med lavpris-DVD

Paramount Hva en DVD-film bør koste er for tiden et hett tema i filmbransjen, og Rannveig Virik hos Paramount Pictures tror at bare DVD-filmene blir billige nok over disk, vil ikke publikum bry seg med å laste de ned fra Internett.

Oslo (NTB): Om DVD-filmen blir billig nok over disk vil ikke publikum bry seg med å laste ned den samme filmen ulovlig og i dårligere kvalitet fra nettet.

Det tror salgssjef Rannveig Virik i Hollywood-selskapet Paramounts norske salgskontor.

Et hett tema i filmbransjen for tiden er nettopp spørsmålet om hva en ny DVD-film må koste før et bredt publikum velger å kjøpe den i stedet for å ta bryderiet med å laste ned verket fra nettet.

Nedlasting av spillefilm fra nettet er riktignok gratis, men selv med en skikkelig bred linje tar det tid, du kan få tekniske problemer og det blir uansett ikke samme kvalitet og originale omslag som hos videoforhandleren.

– Det er klart at pris nødvendigvis må påvirke omfanget av nedlasting. Dette tenker vi jo på hele tiden. Vi har jo en trussel hengende over hodet, sier Virik til Dagens Næringsliv.

DVD-filmprisene er mer enn halvert de siste årene. I tillegg er distribusjonen langt bredere enn den var i DVD-ens barndom – som ikke er mer enn fem-seks år siden.

2 Responses to Bekjemper filmpirater med lavpris-DVD

  1. Andreas 18/09/2006 at 10:56 am #

    Endelig har de skjønt det.
    Dette er det jeg tenkt på lenge, jeg er ikke uvillig til å betale for en film, men da må prisen stå i forhold til hva jeg får.
    Er skjelden jeg har det travelt med å se en film hjemme.
    Hvor jeg henter filmene mine basserer seg på tre ting:
    1. Hastightet
    2. Utvalg
    3. Pris
    Det enkleste vil helt klart være netthandel, da slipper jeg jo også å dra til butikken.
    Å betale for nedlasting er også aktuelt, men bare for fullkvalitetsfilmer uten drm.

  2. Kjetil 19/09/2006 at 1:35 am #

    Ja, trusselen en stor! Salget har vel aldri vært høyere… stjeler jo t.o.m. inntekter fra musikkbransjen. Griske gribber.

shopify analytics